The thesis examines Spirited Away (2001) by Miyazaki Hayao as a critical device that, through the specific codes of animation, reworks three axes of contemporaneity: the logics of consumption and labor, an ecology of perception, and gendered subjectivities. The film does not merely “represent” these themes; it makes them operate as forms that render sensible the processes of meaning production across images, duration, and inter-plane relations. Methodologically, the work integrates visual semiotics, narratology, and cultural studies with the medium-specificity of anime (the animetic machine), situating Miyazaki within an intermedial ecology (media mix) to show how animation redistributes the gaze and deconstructs linear perceptual regimes. Chapter 1 investigates the poetics of the sacred/profane in Japanese modernity—between liminality, the loss/recovery of the name, and asobi—and outlines an ecological spirituality that sutures fractures between individuals and environment. Chapter 2 relates space, color, and movement to social critique: the yūya functions as both a productive and a perceptual space; figures such as Kaonashi and the river spirit articulate a denunciation of consumerism and pollution, while ma suspends productive automatism to make a relational temporality emerge. Chapter 3 analyzes gender roles and forms of power: Chihiro embodies a situated, relational subjectivity; Yubaba/Zeniba compose an ambivalent dispositif that destabilizes univocal identity models. The principal contribution lies in proposing an integrated reading that updates the debate on anime’s specificity without essentialisms, and in sharpening the nexus among productive space, material ecology, and female subjectivity: the yūya is not a backdrop but a crossroads where time, labor, affects, and memories are reconfigured. Within this framework, animation is neither mere entertainment nor a refusal of modernity; it is a practice of thought that constructs shared “fields of experience” and generates a relational mode of thinking capable of interrogating the present.
La tesi analizza La città incantata (2001) di Miyazaki Hayao come dispositivo critico capace di rielaborare, attraverso i codici specifici dell’animazione, tre assi della contemporaneità: logiche del consumo e del lavoro, ecologia della percezione e soggettività di genere. L’opera non “rappresenta” semplicemente questi temi: li fa funzionare come forme che rendono sensibili i processi di produzione del senso nelle immagini, nella durata e nelle relazioni tra piani. La metodologia integra semiotica visiva, narratologia e studi culturali con la specificità mediale dell’anime (animetic machine), collocando Miyazaki dentro un’ecologia intermediale (media mix) per mostrare come l’animazione redistribuisca lo sguardo e decostruisca regimi percettivi lineari. Il Capitolo 1 indaga la poetica del sacro/profano nella modernità giapponese, tra liminalità, perdita/ritrovo del nome e asobi, delineando una spiritualità ecologica che ricuce fratture tra individui e ambiente. Il Capitolo 2 mette in relazione spazio, colore e movimento con la critica sociale: lo yūya agisce come spazio produttivo e percettivo; figure come Kaonashi e lo spirito del fiume articolano la denuncia di consumismo e inquinamento, mentre il "Ma" sospende l’automatismo produttivo per far emergere una temporalità relazionale. Il Capitolo 3 analizza ruoli di genere e forme di potere: Chihiro incarna una soggettività relazionale e situata; Yubaba/Zeniba compongono un dispositivo ambivalente che destabilizza modelli identitari univoci. Il contributo principale consiste nel proporre una lettura integrata che aggiorna il dibattito sulla specificità dell’anime evitando essenzialismi, e nel mettere a fuoco il nesso tra spazio produttivo, ecologia materiale e soggettività femminile: lo yūya non è sfondo ma crocevia in cui tempo, lavoro, affetti e memorie si riconfigurano. In questo quadro, l’animazione non è mero intrattenimento né rifiuto della modernità, ma pratica di pensiero che costruisce “campi di esperienza” condivisi e genera un pensiero relazionale capace di interrogare il presente.
La città incantata tra estetica e critica sociale: il linguaggio dell’animazione come pratica di pensiero.
BETTI, DAVIDE
2024/2025
Abstract
The thesis examines Spirited Away (2001) by Miyazaki Hayao as a critical device that, through the specific codes of animation, reworks three axes of contemporaneity: the logics of consumption and labor, an ecology of perception, and gendered subjectivities. The film does not merely “represent” these themes; it makes them operate as forms that render sensible the processes of meaning production across images, duration, and inter-plane relations. Methodologically, the work integrates visual semiotics, narratology, and cultural studies with the medium-specificity of anime (the animetic machine), situating Miyazaki within an intermedial ecology (media mix) to show how animation redistributes the gaze and deconstructs linear perceptual regimes. Chapter 1 investigates the poetics of the sacred/profane in Japanese modernity—between liminality, the loss/recovery of the name, and asobi—and outlines an ecological spirituality that sutures fractures between individuals and environment. Chapter 2 relates space, color, and movement to social critique: the yūya functions as both a productive and a perceptual space; figures such as Kaonashi and the river spirit articulate a denunciation of consumerism and pollution, while ma suspends productive automatism to make a relational temporality emerge. Chapter 3 analyzes gender roles and forms of power: Chihiro embodies a situated, relational subjectivity; Yubaba/Zeniba compose an ambivalent dispositif that destabilizes univocal identity models. The principal contribution lies in proposing an integrated reading that updates the debate on anime’s specificity without essentialisms, and in sharpening the nexus among productive space, material ecology, and female subjectivity: the yūya is not a backdrop but a crossroads where time, labor, affects, and memories are reconfigured. Within this framework, animation is neither mere entertainment nor a refusal of modernity; it is a practice of thought that constructs shared “fields of experience” and generates a relational mode of thinking capable of interrogating the present.| File | Dimensione | Formato | |
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Tesi Magistrale, Davide Betti- 884095.pdf
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https://hdl.handle.net/20.500.14247/27101