The thesis project aims to investigate consumers' perception of the Province of Mantua as a whole, considering it as an integrated system whose overall value exceeds the sum of its individual parts. In this sense, the project aims to analyse the state of the art of tourists' perception of the Province of Mantua as a tourist destination, using the Destination Brand Gestalt model, which allows the destination to be evaluated in its entirety, integrating the subjective perceptions of visitors with the objective dimensions of the territory, in order to understand the current perception of management and marketing policies and what improvements need to be implemented in the future for the sustainable development of tourism in Mantua. The exploratory study therefore aims to propose an initial methodological and practical approach to analysing tourists' perceptions of the Province of Mantua as a tourist destination and to propose an initial knowledge base, resulting from a trial application of this approach that can serve as a useful starting point for future in-depth research and provide an empirical tool applicable to supporting the strategic development of the destination, as it defines an approach and methodology that can be further developed in future research and with different means.
Il progetto di tesi redatto ha l'obiettivo di indagare la visione che i consumatori hanno della destinazione Provincia di Mantova nel suo complesso, considerandola come un sistema integrato il cui valore complessivo supera la somma delle singole parti. In tal senso, il progetto intende analizzare lo stato dell’arte della percezione che il turista ha della Provincia di Mantova come destinazione turistica, attraverso il modello della Destination Brand Gestalt, che permette di valutare la destinazione nella sua totalità, integrando le percezioni soggettive dei visitatori con le dimensioni oggettive del territorio, per poter comprendere la percezione attuale delle politiche di Management e Marketing e quali miglioramenti è necessario mettere in campo in futuro per lo sviluppo sostenibile del turismo mantovano. Lo studio esplorativo ha l’obiettivo, quindi, di proporre un primo approccio, metodologico e pratico, di analisi della percezione che i turisti hanno della Provincia di Mantova come destinazione turistica e proporre una prima base conoscitiva, risultante da un’applicazione di prova di tale approccio che possa rappresentare un punto di partenza utile ad avviare un percorso di approfondimento futuro della ricerca e a fornire uno strumento empirico applicabile al supporto dello sviluppo strategico della destinazione, in quanto, definisce un approccio e una metodologia che potranno essere ulteriormente sviluppati, modificati e amplificati in ricerche future e con mezzi differenti.
DESTINATION BRAND GESTALT: “STATE OF ART” DELLA PROVINCIA DI MANTOVA
VINCENZI, CHIARA
2024/2025
Abstract
The thesis project aims to investigate consumers' perception of the Province of Mantua as a whole, considering it as an integrated system whose overall value exceeds the sum of its individual parts. In this sense, the project aims to analyse the state of the art of tourists' perception of the Province of Mantua as a tourist destination, using the Destination Brand Gestalt model, which allows the destination to be evaluated in its entirety, integrating the subjective perceptions of visitors with the objective dimensions of the territory, in order to understand the current perception of management and marketing policies and what improvements need to be implemented in the future for the sustainable development of tourism in Mantua. The exploratory study therefore aims to propose an initial methodological and practical approach to analysing tourists' perceptions of the Province of Mantua as a tourist destination and to propose an initial knowledge base, resulting from a trial application of this approach that can serve as a useful starting point for future in-depth research and provide an empirical tool applicable to supporting the strategic development of the destination, as it defines an approach and methodology that can be further developed in future research and with different means.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14247/26482