This study examines the textbooks currently used in compulsory education in China, systematically analyzing the ways in which persons with disabilities are represented and their potential educational significance and social impact. Through content analysis, I selected a corpus of 101 textbooks published by the People's Education Press (covering subjects such as Chinese language, moral education and law, history, art, English, etc.), identifying 34 representations of persons with disabilities, which were analyzed both qualitatively and quantitatively along five dimensions: gender distribution, type of profession, personal traits, level of social inclusion, and the attitudes of others. The results show that representations of persons with disabilities in textbooks are few, stereotypical, and lacking in diversity. They are mainly portrayed as "students", "artists", or "heroes/models" with a lack of representation of everyday life and common social roles. The discursive expressions in the texts mostly reflect attitudes of compassion and acceptance from a top-down perspective, implying a symbolization of disability as weakness and the person with a disability as a passive recipient. This reinforces a functional and marginalizing perception. Furthermore, the level of social inclusion of such figures is generally low, with integration often limited to the physical level, without achieving genuine social and cultural inclusion. The study also delves into the mechanisms by which the dominant cultural discourse distorts the image of disability, highlighting how "othering" of persons with disabilities is widespread in Chinese literature, language, and educational systems. Based on these findings, the thesis calls on textbook editors and educational policymakers to adopt an egalitarian perspective, expand the discursive space for persons with disabilities in educational materials, promote an inclusive transformation of educational content, and create a school environment that is fair, respectful, and genuinely inclusive.
Questo studio prende in esame i libri di testo attualmente in uso nell'istruzione obbligatoria in Cina, analizzando in modo sistematico le modalità di rappresentazione delle persone con disabilità e il loro potenziale significato educativo e impatto sociale. Attraverso un'analisi dei contenuti, è stato selezionato un corpus di 101 libri di testo pubblicati dalla Casa Editrice per l'Educazione del Popolo (coprendo discipline come lingua cinese, educazione morale e diritto, storia, arte, inglese, ecc.), identificando 34 rappresentazioni di persone con disabilità, analizzate qualitativamente e quantitativamente lungo cinque dimensioni: distribuzione di genere, tipo di professione, tratti personali, livello di inclusione sociale e atteggiamento altrui. I risultati mostrano che le rappresentazioni delle persone con disabilità nei libri di testo sono poche, stereotipate e scarsamente diversificate, raffigurate principalmente come "studenti", "artisti" o "eroi/modelli", mancando una rappresentazione della vita quotidiana e dei ruoli sociali comuni. Le espressioni discorsive nei testi riflettono per lo più atteggiamenti di compassione e accettazione, in una prospettiva top-down, che implicano una simbolizzazione della disabilità come debolezza e della persona con disabilità come beneficiaria passiva, rafforzando così una percezione funzionale e marginalizzante. Inoltre, il grado di inclusione sociale di tali figure risulta generalmente basso, con integrazioni che spesso si fermano al livello fisico, senza raggiungere una vera inclusione sociale e culturale. Lo studio approfondisce anche i meccanismi attraverso cui il discorso culturale dominante distorce l'immagine della disabilità, sottolineando come nella letteratura, nel linguaggio e nei sistemi educativi cinesi sia diffusa una "alterizzazione" delle persone con disabilità. Sulla base di tali risultati, la tesi invita redattori di libri di testo e responsabili delle politiche educative ad adottare una prospettiva egualitaria, espandere lo spazio discorsivo delle persone con disabilità nei materiali didattici, promuovere una trasformazione inclusiva dei contenuti educativi e creare un ambiente scolastico giusto, rispettoso e realmente inclusivo.
La rappresentazione della disabilità nei libri di testo della scuola dell'obbligo in Cina Analisi di 101 manuali pubblicati dalla Casa Editrice per l'Educazione del Popolo
WEI, WANQING
2024/2025
Abstract
This study examines the textbooks currently used in compulsory education in China, systematically analyzing the ways in which persons with disabilities are represented and their potential educational significance and social impact. Through content analysis, I selected a corpus of 101 textbooks published by the People's Education Press (covering subjects such as Chinese language, moral education and law, history, art, English, etc.), identifying 34 representations of persons with disabilities, which were analyzed both qualitatively and quantitatively along five dimensions: gender distribution, type of profession, personal traits, level of social inclusion, and the attitudes of others. The results show that representations of persons with disabilities in textbooks are few, stereotypical, and lacking in diversity. They are mainly portrayed as "students", "artists", or "heroes/models" with a lack of representation of everyday life and common social roles. The discursive expressions in the texts mostly reflect attitudes of compassion and acceptance from a top-down perspective, implying a symbolization of disability as weakness and the person with a disability as a passive recipient. This reinforces a functional and marginalizing perception. Furthermore, the level of social inclusion of such figures is generally low, with integration often limited to the physical level, without achieving genuine social and cultural inclusion. The study also delves into the mechanisms by which the dominant cultural discourse distorts the image of disability, highlighting how "othering" of persons with disabilities is widespread in Chinese literature, language, and educational systems. Based on these findings, the thesis calls on textbook editors and educational policymakers to adopt an egalitarian perspective, expand the discursive space for persons with disabilities in educational materials, promote an inclusive transformation of educational content, and create a school environment that is fair, respectful, and genuinely inclusive.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
902452 WEI WANQING(PDF_A).pdf
accesso aperto
Dimensione
6.24 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.24 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14247/26648