This thesis aims to investigate the co-occurrence of hearing impairment and developmental language disorder (DLD) in the childhood population, particularly in children with cochlear implants (CIs). Hearing-impaired children face several challenges in their language and social development. However, a subgroup of this population seems to have even more profound language deficits, which might be caused by an underlying disorder in the mental faculty of language, i.e., DLD. After providing an overview of DLD and hearing impairment, the thesis focuses on the linguistic and cognitive profile of children with CIs. Next, studies that have conducted a comparative analysis on the language profiles of children with CIs and children with DLD are presented. Finally, results of studies that have identified a co-occurring DLD in some children with CIs are presented.
La tesi si propone di indagare la co-occorrenza della sordità e del disturbo primario del linguaggio (DPL) nella popolazione infantile, in particolare nei bambini con impianto cocleare. I bambini affetti da sordità devono affrontare diverse sfide nel loro sviluppo linguistico e sociale. Tuttavia, un sottogruppo di questa popolazione sembra presentare disturbi linguistici ancora più profondi, che potrebbero essere causati da un deficit di fondo nella facoltà mentale del linguaggio. Dopo aver fornito una panoramica sul DPL e sulla sordità infantile, la tesi si concentra sul profilo linguistico e cognitivo dei bambini con impianto cocleare. Successivamente, vengono presentati studi che hanno condotto un’analisi comparativa sui profili linguistici di bambini con impianto cocleare e bambini con DPL. Infine, vengono presentati i risultati di studi che hanno identificato in alcuni bambini con impianto cocleare deficit linguistici simili a quelli di bambini con DPL.
Confronto dei profili linguistici di bambini con impianto cocleare e bambini con disturbo del linguaggio: differenze e approfondimenti sulla co-occorrenza.
SALVI, KRISTINA
2024/2025
Abstract
This thesis aims to investigate the co-occurrence of hearing impairment and developmental language disorder (DLD) in the childhood population, particularly in children with cochlear implants (CIs). Hearing-impaired children face several challenges in their language and social development. However, a subgroup of this population seems to have even more profound language deficits, which might be caused by an underlying disorder in the mental faculty of language, i.e., DLD. After providing an overview of DLD and hearing impairment, the thesis focuses on the linguistic and cognitive profile of children with CIs. Next, studies that have conducted a comparative analysis on the language profiles of children with CIs and children with DLD are presented. Finally, results of studies that have identified a co-occurring DLD in some children with CIs are presented.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
898228_Salvi_Kristina.pdf
non disponibili
Dimensione
3.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.82 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14247/25708