The Ordinanza di polizia n. 5, issued by the Minister of the Interior of the Repubblica Sociale Italiana on November 30, 1943, ordered the immediate seizure of all movable and immovable property belonging to citizens of the “Jewish race”, pending the confiscation decree. Part of this painful story is described in the papers of the Fondo Ente Gestione e Liquidazione Immobiliare (EGELI), located in the Archivio Storico della Compagnia di San Paolo and preserved by the Fondazione 1563 of Turin. Through the analysis of some case studies taken from the EGELI practices drawn up by the Istituto San Paolo, this research focuses on the lists of objects seized from Jews in the Piedmontese city and its province, examining the inventory techniques adopted by the institute's officials. Particular attention is paid to “notable” assets, not only of historical-artistic and economic value, of which the typologies, their diffusion in the inventories, the inventory methods are investigated and for which, where possible, identification proposals are provided. The seized objects and furniture can reveal useful clues to outline the profile of the owners, recalling their social status, their profession, their interests. Furthermore, the works of art are put in relation to the artistic and collecting context of Turin in the first half of the twentieth century. Finally, welcoming the renewed impulse of the Provenance Research studies in Italy, the fate of the seized assets is also analyzed, as a part of them was looted and never returned to their rightful owners.
L’Ordinanza di polizia n. 5, emanata dal Ministro degli interni della Repubblica Sociale Italiana il 30 novembre 1943, disponeva l’immediato sequestro di tutti i beni mobili ed immobili appartenenti ai cittadini di “razza ebraica”, in attesa del decreto di confisca. Una parte di questa dolorosa vicenda è descritta nelle carte del Fondo Ente di gestione e liquidazione immobiliare (EGELI), conservato presso l’Archivio Storico della Compagnia di San Paolo e custodito dalla Fondazione 1563 di Torino. Attraverso l’analisi di alcuni casi di studio tratti dalle pratiche EGELI redatte dall’Istituto San Paolo, la presente ricerca si concentra sugli elenchi di oggetti sequestrati agli ebrei nel capoluogo piemontese e provincia, esaminando le tecniche di inventariazione degli stessi adottate dagli incaricati dell’ente. Particolare attenzione è riposta verso i beni “notevoli”, dal valore non solo storico-artistico ed economico, dei quali si indagano le tipologie, la loro diffusione negli inventari, le modalità d’inventariazione e per i quali, laddove possibile, si forniscono proposte di identificazione. Gli oggetti e i mobili sequestrati si possono rivelare indizi utili a delineare il profilo dei proprietari e delle proprietarie, richiamando il loro status sociale, la loro professione, i loro interessi. Inoltre, le opere d’arte sono messe in relazione con il contesto artistico e collezionistico torinese nella prima metà del Novecento. Infine, accogliendo il rinnovato impulso degli studi di Provenance Research in Italia, è anche analizzato il destino dei beni requisiti, in quanto una parte di essi fu depredata e mai più riconsegnata ai legittimi proprietari.
«La persecuzione delle case e delle cose». Sequestri dell’EGELI di Torino ai danni di ebrei durante la Repubblica Sociale Italiana
CHIEREGHIN, MATTIA
2024/2025
Abstract
The Ordinanza di polizia n. 5, issued by the Minister of the Interior of the Repubblica Sociale Italiana on November 30, 1943, ordered the immediate seizure of all movable and immovable property belonging to citizens of the “Jewish race”, pending the confiscation decree. Part of this painful story is described in the papers of the Fondo Ente Gestione e Liquidazione Immobiliare (EGELI), located in the Archivio Storico della Compagnia di San Paolo and preserved by the Fondazione 1563 of Turin. Through the analysis of some case studies taken from the EGELI practices drawn up by the Istituto San Paolo, this research focuses on the lists of objects seized from Jews in the Piedmontese city and its province, examining the inventory techniques adopted by the institute's officials. Particular attention is paid to “notable” assets, not only of historical-artistic and economic value, of which the typologies, their diffusion in the inventories, the inventory methods are investigated and for which, where possible, identification proposals are provided. The seized objects and furniture can reveal useful clues to outline the profile of the owners, recalling their social status, their profession, their interests. Furthermore, the works of art are put in relation to the artistic and collecting context of Turin in the first half of the twentieth century. Finally, welcoming the renewed impulse of the Provenance Research studies in Italy, the fate of the seized assets is also analyzed, as a part of them was looted and never returned to their rightful owners.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Chiereghin_Mattia_881193_TesiMagistrale.pdf
non disponibili
Dimensione
6.26 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.26 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14247/25607