This thesis focuses on the analysis and classification of the concepts of brand alliances and co-branding, delving into their various types, associated benefits, and risks. Particular attention has been given to consumer perception of co-branding, with an analysis of the factors that contribute to its success, significant variables, and the main theories explaining these dynamics. The third chapter explores a specific type of alliance: co-branding between food and luxury fashion brands. It introduces the concept of “inter-industry creative collaborations” and examines how these two seemingly distant worlds can come together in meaningful partnerships. Finally, it highlights how these initiatives are often used to make luxury products more accessible to a broader audience. In the final section, a survey was conducted to investigate consumer attitudes towards a co-branded product between food and luxury fashion, also assessing their willingness to purchase such a product.

Questo elaborato si concentra sull’analisi e la classificazione dei concetti di brand alliances e co-branding, approfondendo le diverse tipologie, i benefici e i rischi associati. Un’attenzione particolare è stata rivolta alla percezione del co-branding da parte del consumatore, con un’analisi dei fattori di successo, delle variabili significative e delle principali teorie che spiegano tali dinamiche. Il terzo capitolo esplora una specifica tipologia di alleanze: il co-branding tra marchi del settore alimentare e della moda di lusso. Introduce il concetto di “inter-industry creative collaborations” e analizza come questi due mondi apparentemente distanti possano unirsi in collaborazioni significative. Infine, si evidenzia come queste iniziative siano spesso utilizzate per rendere i prodotti di lusso più accessibili al grande pubblico. Nell’ultima sezione è stata condotta un’indagine tramite questionario per esplorare l’attitudine dei consumatori nei confronti di un prodotto co-branded tra food e luxury fashion, valutandone anche la propensione all’acquisto.

Co-branding between food and luxury fashion. Is this collaboration appealing for the final consumer?

CENTAZZO, SIRIA
2023/2024

Abstract

This thesis focuses on the analysis and classification of the concepts of brand alliances and co-branding, delving into their various types, associated benefits, and risks. Particular attention has been given to consumer perception of co-branding, with an analysis of the factors that contribute to its success, significant variables, and the main theories explaining these dynamics. The third chapter explores a specific type of alliance: co-branding between food and luxury fashion brands. It introduces the concept of “inter-industry creative collaborations” and examines how these two seemingly distant worlds can come together in meaningful partnerships. Finally, it highlights how these initiatives are often used to make luxury products more accessible to a broader audience. In the final section, a survey was conducted to investigate consumer attitudes towards a co-branded product between food and luxury fashion, also assessing their willingness to purchase such a product.
2023
Questo elaborato si concentra sull’analisi e la classificazione dei concetti di brand alliances e co-branding, approfondendo le diverse tipologie, i benefici e i rischi associati. Un’attenzione particolare è stata rivolta alla percezione del co-branding da parte del consumatore, con un’analisi dei fattori di successo, delle variabili significative e delle principali teorie che spiegano tali dinamiche. Il terzo capitolo esplora una specifica tipologia di alleanze: il co-branding tra marchi del settore alimentare e della moda di lusso. Introduce il concetto di “inter-industry creative collaborations” e analizza come questi due mondi apparentemente distanti possano unirsi in collaborazioni significative. Infine, si evidenzia come queste iniziative siano spesso utilizzate per rendere i prodotti di lusso più accessibili al grande pubblico. Nell’ultima sezione è stata condotta un’indagine tramite questionario per esplorare l’attitudine dei consumatori nei confronti di un prodotto co-branded tra food e luxury fashion, valutandone anche la propensione all’acquisto.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14247/24401